Aanvulling op standaard dashboards | Al onderdeel van Office 365 | Krijg direct meer inzicht!
De 1e vraag bij een dashboard maken: #8220;Wat wil je in het dashboard zien?#8221;

De 1e vraag bij een dashboard maken: #8220;Wat wil je in het dashboard zien?#8221;

Een lange lijst met meetwaarden?

Tijdens een dashboardtraject is de eerste vraag vaak: ‘Wat wil je in het dashboard?’ Klanten komen dan vaak gelijk met allerlei data en waardes op de proppen. Kortom, je eindigt met een lange lijst aan meetwaardes, KPI’s en historische vergelijkingen. De uitdaging is dan: hoe krijgen we dit duidelijk en overzichtelijk in een dashboard?

#8220;Aan welke knoppen kun jij draaien?#8221;

Johan van den Brink, Bi analyst bij Dashboardpartners

Of juist zo weinig mogelijk data?

Toch is iedereen het er over eens dat een dashboard zo weinig mogelijk data moet bevatten. Alleen data die zinvol is en waar je echt wat mee kunt, moet in het dashboard komen te staan. Maar met elke data kun je echt wat? Op welke onderdelen van jouw proces heb jij concrete invloed en hoe werkt die invloed dan?

Omzet of aantal forecasts?

Stel, je bent salesmanager. Jouw dashboard moet dan toch jouw gerealiseerde omzet bevatten? Maar stel jezelf eens de vraag: wat kan ik daar mee? Die omzet is namelijk al gerealiseerd. Zou je dan niet liever het aantal uitstaande forecasts willen zien? Bijvoorbeeld in historisch perspectief, zodat je de ontwikkeling, dan wel positief of negatief, kunt beoordelen. Dan kun je aan de slag! Meer forecasts maken, forecasts sneller sluiten of forecasts met een hoge of lage scoringskans meer aandacht geven.

Wat heeft echt toegevoegde waarde?

Je gaat nadenken waar je nu echt invloed op kunt uitoefenen. Daarom komt er alleen actiegerichte informatie op het dashboard. Op deze manier heeft een dashboard pas echt toegevoegde waarde! De eerste vraag tijdens een dashboardtraject moet dus niet zijn: ‘wat wil je in je dashboard?’ De juiste vraag is: ‘aan welke knoppen kun jij draaien?’ Wij kunnen dan vervolgens de informatie aanleveren om juist die knoppen bij te stellen!

Is jouw dashboard ook zo actiegericht?


2 Reacties

  1. Pingback: AFAS en Microsoft Power BI: Een goede combinatie! | DashboardPartners

  2. Pingback: #039;Last Refresh#039; in Microsoft Power BI | DashboardPartners

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *